Givenchy on ranskalainen luksusmuoti- ja hajuvesituotemerkki. Sen tuotteisiin kuuluvat haute couture -vaatteita, asusteita ja Parfums Givenchy -tuotteita, hajusteita ja kosmetiikkaa. Ranskalaisen suunnittelijan Hubert de Givenchyn vuonna 1952 aloittama Givenchy brändi on Chambre Syndicale de la Haute Couture et du Pret-a-Porterin jäsen ja sen omistaa LVMH luksuskonserni. Tuotteita myydään ympäri maailmaa useissa eri luksusmuotiliikkeissä ja verkkokaupoissa, kuten Miintossa.
Givenchy tuotemerkin identiteetti
Rento tyylikäs, vaikuttava eleganssi sekä naisellisuus nousee esiin Givenchyn ajattomassa maailmassa. Hubert de Givenchy loi asuihinsa hienovaraisuutta ja tyylikkyyttä, jolla hän varmisti, että hänen brändinsä nousi huipulle kansainvälisellä tasolla. Vuonna 1957 Givenchy laajensi tuotemerkkiänsä tuoden markkinoille ensimmäisen tuoksunsa, L'Interditin. Tästä lähtien Givenchy- tuoksut ovat tuoneet eleganssia ja rohkeutta naisille joka puolella maailmaa.
Tuotemerkin kuuluisuus ja inspiraatio
Brändin kaikkien aikojen ikonisimpia elokuvakohtauksia on Audrey Hepburn (aamiainen Tiffanylla), kun hän syö ja tuijottaa vilpittömästi jalokivikauppiaan 5th Avenue -kaupan ikkunaa. Hepburn on roolissaan magneettinen, mutta minkä maailma muistaa parhaiten tästä kohtauksesta, on hänen asunsa. Asun on suunnitellut hänen elinikäinen ystävänsä, Hubert de Givenchyn suunnittelema musta pylväsmekko. Mekko on brändin ikoninen sekä kaikkien aikojen kallein asu, jonka hinta on yli 900 000 dollaria.
Audrey Hepburn oli suunnittelijan ensimmäinen ja kaikista kuuluisin muusa. Givenchyn suunnittelemia pukuja on pitänyt Jackie Kennedy sekä Elizabeth Taylor. Tänä päivänä luksusmerkin lähettiläitä on useita, hänen asujansa on pitänyt moni kuuluisuuden henkilö, kuten Adele, Madonna, Rihanna sekä Ariana Grande. Tuotemerkin ajattomuus on yksi avaintekijä sen menestykseen, joka pitää brändin yhtenä maailman kuuluisimmista nimistä.
Givenchyn historia
Hubert de Givenchy syntyi vuonna 1927 Ranskassa, pienessä kylässä, jossa hän kasvoi äidin ja isoäidin kanssa. Hänen kiinnostuksensa muotia kohtaan alkoi jo kymmenen vuoden ikäisenä, kun hän vieraili Pariisin kansainvälisessä muotinäyttelyssä. Tästä innoittuneena hän halusi oppia muodista lisää, mutta kokemattomuuden takia hän ei päässyt työskentelemään Balenciagaan. Myöhemmin hänet palkkasi Lucien Lelong, jossa hän työskenteli tulevien kuuluisien suunnittelijoiden kanssa, kuten Christian Dior ja Pierre Balmain.
Yli 40 vuotta kestäneen uran jälkeen, Hubert de Givenchy jäi eläkkeelle vuonna 1995. Hänen seuraajansa olivat muodin suuria luovia nimiä, kuten John Galliano, Alexander McQueen, Julien MacDonald ja Riccardo Tisci. Keväällä 2017 Clare Waight Keller nimitettiin brändin naisten ja miesten valmisvaatteiden taiteelliseksi johtajaksi. Givenchy menehdyttyään moni jäi häntä kaipaamaan, mutta hän on jättänyt oman klassisen jälkensä muotiin.
Tuotemerkin mallistot ja kokoelmat
Vuonna 1952 Givenchy avasi oman muotiliikkeensä nimeltä House of Givenchyn, kadun toiselle puolelle mentoriltaan ja inspiraattoriltaan, Balenciagalta. Alussa hänellä ei ollut varaa kalliisiin kankaisiin, tästä syystä hänen ensimmäinen kokoelmansa tehtiin puhtaasta, valkoisesta t- paitakankaasta. Kokoelma jätti pysyvän jäljen muodin historiaan. Sen tyylikkäissä puseroissa ja kevyissä hameissa sekoittuvat arkkitehtooriset, kauniit linjat ja yksinkertaisuus.
Vuonna 1969 ""Givenchy Gentleman"" -linjan lanseeraaminen muutti miesten muodin. Givenchyn mies on ennen kaikkea herrasmies, se huokuu tyyliä, aristokraattisuutta sekä maskuliinista eleganssia. Givenchy mies on etenkin yhdistelmä klassisuutta ja helppoutta. Hän toi vuonna 1975 markkinoille saman nimisen hajuveden, joka on edelleen olemassa Givenchyn miesten valmisvaatemalliston rinnalla.
Brändin saatavuus
Givenchy jatkaa edelleen laajentumistaan ulkomaille ja brändi aikoo avata yli kaksikymmentä putiikkia vuodessa ympäri maailmaa, etenkin Yhdysvalloissa, Lähi-idässä, Euroopassa ja Aasiassa. Givenchyn putiikkeja avataan kaikkiin maailman pääkaupunkeihin ja parhaimpiin paikkoihin: New Yorkista Tokioon ja Milanoon sekä Miamiin ja Lontooseen. Tuotemerkkiä myydään myös luksusmerkkien verkkokaupoissa, joista yksi on Miinto.