Christian Diorin ja Coco Chanelin ohella Yves Saint Laurentia pidetään laajalti yhtenä ranskalaisen muotieliitin johtavana suunnittelijana. Tunnettu muotimaailman ikoni Yves Saint Laurent muutti nykyajan naisten pukeutumisen ja loi muodin historian klassisia teoksia aina housupuvuista legendaariseen naisten smokkitakkeihin.
Brändiä pidetään yhtenä maailman tunnetuimmista muotitaloista. Nykyään Saint Laurentilla on laaja valikoima naisten ja miesten valmisvaatteita, nahkatavaroita, kenkiä ja koruja, joita myydään ympäri maailmaa parhaissa merkkitavarataloissa ja verkkokaupoissa, kuten Miinto https://www.miinto.fi/brands/saint-laurent.
Muotisuunnittelijan alku-ura
Ranskalainen muotisuunnittelija syntyi Algeriassa vuonna 1936, mutta muutti jo nuorena Pariisiin luomaan uraa teatteriasujen ja naisten muodin suunnittelussa. Opiskeltuaan hetken muotikoulussa, hän voitti ensimmäisen palkintonsa kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Hän oli vasta 17- vuotias, kun Vogue-lehden johtaja näytti Christian Diorille joitain Saint Laurentin luonnoksia ja hänet palkattiin välittömästi Diorin avustajaksi. Vuonna 1957 hänet nimettiin Diorin muotitalon johtajaksi, Diorin äkillisen kuoleman jälkeen. Tällöin hän oli vasta 21- vuotias. Vuonna 1962 Saint Laurent avasi oman muotitalonsa yhdessä kumppaninsa Pierre Bergénin kanssa ja nousi nopeasti yhdeksi Pariisin vaikutusvaltaisimmista suunnittelijoista.
Yves Sain Laurent YSL
Yves Saint Laurent toi muotiteollisuuteen uusia tuulia 60- ja 70-luvuilla. Ranskalainen suunnittelija avasi Pret- a- Porter- talonsa YSL Rive Gauchen vuonna 1967, jolloin hän alkoi siirtää huomionsa Haute Couturesta valmisvaatteisiin. Yhtenä tarkoituksena oli tarjota laajempi valikoima muodikkaita tyylejä, joista voit valita markkinoilla, koska ne olivat edullisia ja halvempia. Suunnittelija todella mullisti naisten pukeutumistavan tuomalla mallistoonsa housupukuja aikakaudella, jolloin naiset, jotka käyttivät muita kun mekkoja, olivat tabu.
Hän oli ensimmäinen elävä muotisuunnittelija, jonka Metropolitan Museum of Art kunnioitti ja otti näyttelyynsä Saint Laurentin luomukset vuonna 1983. Näytteillä yhteensä 243 suunnittelijan erikoisinta teosta, näyttelyn nimi oli ”Yves Saint Laurent: 25 vuotta suunnittelua"". Brändi jatkoi kasvuaan 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa naisille sekä miehille suunnatuilla tuoksuilla, kun kosmetiikkavalikoima aloitettiin vuonna 1978. Yves Saint Laurent Beauté on myös merkittävä tuotemerkki kauneuden ja tuoksujen luksusmarkkinoilla, vaikka sen omistaa L'Oréal. L’Orealilla onkin yksinoikeus kaikkiin lisensseihin.
Vuonna 1999 Saint Laurent myi valmisvaatemallistonsa Guccille noin miljardilla dollarilla, mutta jatkoi Haute Couturen parissa. Suunnittelija sulki couture-talon, kun hän jäi eläkkeelle vuonna 2002. Saint Laurent hävisi taistelun syövälle vuonna 2008, mutta hänen legendansa tulee elämään aina muotimaailmassa.
Mistä brändi tunnetaan?
Yves Saint Laurent on erityisen kuuluisa siitä, että hän toi dramaattisia muutoksia haute couture -muodin maailmaan. Hänen kokoelmiinsa kuuluivat kauluspaidat, villakangastakit, nahkahousut sekä läpinäkyvät puserot. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näitä näkyi huippumuodissa.
1960- ja 1970-luvuilla yritys popularisoi muotitrendejä, kuten beatnik- ilme, miesten ja naisten safaritakit, tiukat housut ja pitkät, yli reiden korkeat saappaat. Metalliset ja läpinäkyvät kankaat olivat merkittäviä hänen 1960-luvun lopun kokoelmissa. 1970-luvulla, venäläisen perinteisen puvun innoittamana, hän esitteli ylevän talonpoikaisen ilmeen. Tuona aikana hänen liiketoimintansa laajeni couture- liiketoimintansa lisäksi käyttövalmiit lisenssit, asusteet, liinavaatteet, tuoksut ja miesten vaatteet. Luultavasti tunnetuimman asun Saint Laurent loi vuonna 1966, joka oli klassinen naisille suunnattu smokkipuku, nimeltään Le Smoking Suit.
Saint Laurent myymälät
Pariisissa sijaitseva lippulaiva- putiikki avattiin toukokuussa 2013. Aikaisempi syvän punainen ja kulta värimaailma korvattiin yksivärisellä sisustuksella, vaihtelevilla materiaaleilla, kuten marmorilla ja nikkelillä päällystetyillä tangoilla. Tätä konseptia käytettiin myös muissa sen myymälöissä. Samana vuonna avattiin brändin ensimmäinen miesten myymälä San Franciscossa. Kansainvälisesti Saint Laurentilla on monia putiikkeja ympäri Eurooppaa, Lähi-itää, Afrikkaa ja Aasiaa. Tämän lisäksi sen luomuksia myydään myös luksusmerkkien verkkokaupoissa, joista Miinto on yksi merkittävimpiä.